
Dzienniczek żywieniowy jako źródło wiedzy terapeuty karmienia
1 lipca, 2025
Dlaczego terapia ARFID nie przynosi efektów?
25 lipca, 2025
Dzienniczek żywieniowy jako źródło wiedzy terapeuty karmienia
1 lipca, 2025
Dlaczego terapia ARFID nie przynosi efektów?
25 lipca, 2025
Terapia karmienia – czy moje dziecko jej potrzebuje?
„Jak wygląda u Państwa terapia, bo mam 6 letnią córeczkę, która nic nie je?”
„Chciałabym zapisać syna na terapię – jak ona wygląda? Syn ma 12 lat”
„Czy możliwa jest terapia 2.5 latki, która ma neofobię pokarmową?”
Na co dzień otrzymujemy bardzo dużo tego typu wiadomości.
Jednak nie znając historii rozwoju dziecka i charakteru jego trudności, trudno odpowiedzieć na pytanie jak ma wyglądać jego terapia. I czy zasadnym jest myślenie o terapii i kwalifikacji dziecka do terapii bez poznania jego historii i zakresu trudności?
Jak zatem wygląda terapia karmienia?
Pacjenci z trudnościami w jedzeniu to niejednorodna grupa ze względu na wiek czy zróżnicowaną etiologię trudności. Podstawą każdej terapii jest solidna diagnoza, która określa obszary trudności dziecka, nastolatka czy osoby dorosłej oraz stopień ich nasilenia.
Zatem podstawą myślenia o procesie terapeutycznym jest diagnostyka trudności dziecka. Chcesz wiedzieć więcej jak wygląda dobrze poprowadzony proces diagnozy?
Chcesz wiedzieć jak określić obszary trudności i jak przygotować rodzica do procesu diagnostyki?
Chcesz pozyskać wiedzę czy dziecko, nastolatek potrzebuje terapii?
Skorzystaj z gotowego narzędzia, które powstawało i ewoluowało przez ostatnie 10 lat naszej wspólnej pracy diagnostycznej, terapeutycznej i wydawniczej.
“Zestaw kwestionariuszy do oceny trudności w karmieniu i jedzeniu” - to narzędzie, które umożliwia:
- identyfikację trudności w jedzeniu
- określenie skali i obszarów tych trudności
- wskazanie prawdopodobnych przyczyn trudności
- określenie potrzeby (bądź nie) pogłębionej diagnostyki
- określenie potrzeby terapii i jej zakresu
- zaplanowanie oddziaływań terapeutycznych i określenie bliskiego celu w terapii
- określenie zasobów i kompetencji dziecka i jego rodziny
- poznanie pierwszego kroku, który może wykonać dana rodzina
- ewaluowanie procesu terapeutycznego.
Nasz „Zestaw …” wspiera kompetencje i umiejętności terapeuty - nie tylko diagnostyczne, ale i terapeutyczne. Wspiera także ewaluację procesu terapii. Prostota kwestionariuszy, ale i bardzo szerokie, globalne spojrzenie na trudności dzieci w jedzeniu są wielkim ich atutem. Szczegółowa analiza treści pochodzących z kwestionariuszy pozwala terapeutom rzetelnie przybliżyć się do przyczyn trudności niejedzenia, dodatkowo pozwoli zaplanować oddziaływania terapeutyczne, a także ewaluacyjne.
Źródło:
„Zestaw kwestionariuszy do oceny trudności w karmieniu i jedzeniu” Marta Baj-Lieder, Renata Ulman- Bogusławska, Wydawnictwo Pestka i Ogryzek®, 2023
© Copyright Marta Baj-Lieder, Renata Ulman-Bogusławska Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej publikacji, fragment ani jej całość nie mogą być w żaden sposób przedrukowywane, reprodukowane – mechanicznie, elektronicznie lub w jakikolwiek inny sposób, włącznie z kserokopiowaniem i odtwarzaniem w środkach masowego przekazu – bez pisemnej zgody Wydawnictwa Pestka i Ogryzek S.C.












